Deprecated: Function ereg() is deprecated in /home/users/checkftp/checkitout.nl/index.php on line 217

Warning: substr() expects parameter 3 to be long, string given in /home/users/checkftp/checkitout.nl/check_artikel.php on line 214

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/users/checkftp/checkitout.nl/check_artikel.php on line 261

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/users/checkftp/checkitout.nl/check_artikel.php on line 264

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/users/checkftp/checkitout.nl/check_artikel.php on line 267

Counterstrike: Source games

SIG Clan, Competive Gaming "Counter watte?" Dat waren mijn eerste woorden over Counterstrike. Het begon allemaal onschuldig met een modje gemaakt voor het spel van het jaar Half-Life. Uiteindelijk eindigde het met een van de meest gespeelde mods aller tijden. Een van de weinige mods ook overigens die later als retail verkocht is in de winkels. Met de komst van een nieuwe Half-Life en bijgevolg dus een nieuwe engine, kan Counterstrike niet achterblijven. Counterstrike Source (CSS) is geboren en mooier nog: zelfs eerder dan het origineel Half-Life 2.

En nu dan eindelijk een waardige opvolger? Na het tegenvallende Counterstrike Condition Zero die v??l te lang op zich heeft laten wachten, zijn de verwachtingen veel hoger opgelopen bij de fans. De oude Counterstrike heeft zijn beste tijd wel gehad met zijn ondermaatse graphics en schreeuwde om vernieuwing. Alhoewel ik de game tot voor kort nog regelmatig speelde en met mij nog duizenden andere spelers. Nou moet ik eerlijk zeggen dat de vernieuwing niet zo drastisch is, een beetje zo’n zomer verbouwing waarbij je eigenlijk alleen de muren schildert en de vloer opnieuw betegeld. Gewoon mooier dus, maar wel hetzelfde.

Gameplay
Voor iedereen die niet bekend is met het fenomeen Counterstrike (zijn die mensen er dan?) hier even een korte toelichting. Counterstrike is een mod gemaakt voor Half-Life, het maakte van de game een tactische shooter waarbij teamplay centraal staat. De game wordt compleet online gespeeld en er komt geen computer tegenstander aan te pas. In over het algemeen kleine levels werd gevochten tussen twee groepen, namelijk de Counter-terrorists en de Terrorists, waarbij het de bedoeling was bepaalde objectives te halen. Deze verschilden van map tot map en bestonden uit: bevrijd de gijzelaars, plant de bom of escorteer een VIP naar een bepaalde plek. De mod was eigenlijk zo simpel van opzet dat al snel vele gamers de mod downloadden en begonnen te spelen. En ziedaar... Een nieuwe rage was geboren.

Nu moet ik er wel bij zeggen dat het voor newbie’s een redelijk zware dobber is om aan Counterstrike Source te beginnen, want doordat de originele game al zo veel aanhangers heeft verworven zul je vooral in het begin regelmatig compleet van de map afgeschoten worden door de wat meer ervaren spelers die de game al jaren spelen. Omdat CSS alleen maar online gespeeld wordt tegen menselijke tegenstanders is de moeilijkheidsgraad dus niet in te stellen. Het blijft dus een kwestie van een beetje oefenen en je kunt al aardig meedraaien, dan begint de fun pas echt. Je kiest dus eerst een zijde waar je voor wilt strijden en spawnt op de thuisbasis. Je begint met een geldbedrag dat standaard op $800 staat, maar als je halverwege het spel begint krijg je wat meer als je team aan de winnende hand is. Geld wordt verdiend door het omleggen van tegenstanders en het winnen van rondes. Je koopt hier dus wat materiaal voor, wat neer komt op een wapen met munitie, wat body armor en misschien nog enkele granaten. De variatie in wapens aan beide zijdes is redelijk. Pistolen, shotguns, sub-machine guns, sniper rifles en de heavy machine guns staan allemaal op het menu. Nu zijn de meeste wapens aan beide zijdes gelijk, met uitzondering van enkele bepalende wapens. Waar de Terroristen kiezen uit een AK-47 en de Krieg SSG552 Commando, daar mogen de Counter-terrorists kiezen uit een M4 Colt Carabine en een Steyr. Zo zijn er wel meer verschillen, maar eigenlijk alleen maar in de wat sterkere klassen. Klaar met winkelen? Je trigger finger ingevet? Dan ben je nu klaar om te gaan fraggen.

Het hele idee achter Counterstrike Source is het samenspelen. Bescherm elkaar en val eigenlijk nooit alleen aan. En ja, natuurlijk zijn er altijd wel mensen die verder geen sociaal leven hebben en hun computer een meisjesnaam geven zodat ze op school kunnen zeggen toch een vriendinnetje te hebben genaamd Liesje. En ja, die mensen kunnen wel in hun uppie een compleet Counter-terrorists team uitschakelen met alleen maar een Desert Eagle, maar dat is dus niet de bedoeling. De maps zijn zo ingedeeld dat er ook ruimte is voor samenspel, voor vuurdekking van je teammates en het samen bestormen van bepaalde chokepoints. Verder zit er een handige message optie in waarmee je snel kunt aangeven wat je als team moet doen. Een "Go, go, go" schalmt regelmatig door je speakers, net zoals "Enemy spotted!" een veel gebruikte zin is. Als je deze messages gebruikt zullen je medespelers ook kunnen zien wie er wat geroepen heeft en kan dus op zoek gaan naar degene die hulp kan gebruiken. Het potje is afgelopen als een team compleet is uitgemoord, of als het objective is voltooid. Als je voor de eerste keer jouw team naar de overwinning hebt geschoten dan zal je onderbuurvrouw het waarschijnlijk ook weten. En dat maakt een potje Counterstrike zo leuk: de voldoening als je als team het andere team inmaakt, een goed team is nagenoeg onverslaanbaar in Counterstrike Source.

De gameplay blijft verder eigenlijk ongewijzigd na het origineel. Koop wapens met je zuurverdiende geld, probeer als team (of alleen als je vriendin Liesje heet) de objectives te halen en schiet ondertussen iedereen die niet dezelfde kleur draagt als jij met een rondgang uit het spel. Er zijn dus totaal geen nieuwe gameplay elementen toegevoegd aan het spel. Is dat erg? Ik vind persoonlijk van niet, wat hadden ze moeten veranderen dan? De gameplay was goed zoals hij was, het is niet voor niets dat CS de meest gespeelde mod van de afgelopen jaren is. De balans tussen de wapens is goed, de opzet van het spel is goed en het hele wapen/geld systeem werkt perfect. Gewoon niks meer aan doen en lekker een potje fraggen.

Graphics
En dan nu het belangrijkste stukje verbetering en dus eigenlijk het enige wat verbetering nodig had: de graphics. Na een jaar wachten op Half-Life 2 is CSS eigenlijk gewoon het voorafje, de smaakmaker voor wat er komen gaat als straks Half-Life 2 verschijnt. CSS gebruikt namelijk de engine van Half-Life 2 en die engine is in staat tot heel wat moois. Nu geloof ik natuurlijk meteen dat Sierra niet meteen alles prijs geeft over de engine en heel wat effects nog niet gebruikt, maar wat ik tot nu toe gezien heb heeft mij wel enorm blij gemaakt. Vooral de Ragdoll physics en de true physics van het spel maken het een waar genot om naar te kijken. Spelers storten met een waar gevoel voor dramatiek neer alsof ze recht uit het theater komen. Alle losse objecten hebben hun eigen parameters en vallen realistisch om. Wel raar trouwens dat bananen stuiteren in plaats van open spatten als je er op schiet, maar wie eet er nog bananen tegenwoordig? Een olievat kun je zelfs met een beetje oefenen gebruiken als schild, schiet hem om en rol hem richting de vijand terwijl je gebukt erachter aan loopt. Gegarandeerd dat je tegenstander hard wegholt na enkele welgemikte kogels op zijn hoofd.

Verder zien de levels er zeer strak uit, geen overdreven poespas maar gewoon lekker sfeer bepalend. In woestijn levels zie je op de achtergrond minaretten van moskeeën en in jungle levels hoge groene bergen met af en toe wat bliksem. Het wordt opgevuld met hier en daar enkele autowrakken of een opgegraven graf en zorgt ervoor dat het geheel wat gezelliger aanvoelt. De levels zijn identiek aan het origineel en er zijn ook geen bij gemaakt. Een minpuntje dan toch voor Sierra, na zo lang wachten hadden ze op zijn minst een leveltje of twee erbij kunnen doen voor het wachten. Op zijn minst...

Sound
Het oog wil wat, maar het oor minstens net zoveel. En daar komt het bij CSS soms toch tekort. De geluiden lijken wel zo ge?mporteerd uit het origineel, wat mij niet zou verbazen aangezien er in Half-Life 2 ook geluiden uit het eerste deel zijn gebruikt. Wel ge-remasterd en opgepoetst maar uiteindelijk precies hetzelfde. Alleen de geluiden van voorbij zoevende kogels en het inslaan in hout en steen geven je wel kippenvel, en natuurlijk het gevoel dat je elk moment een kogel in je hoofd kan verwachten. Geen muziek in CSS want daar komen de gamers niet voor dacht Gabe waarschijnlijk, want ook een leuk achtergrondmuziekje ontbreekt totaal bij CSS. Af en toe zit er in een level ergens een speaker verstopt met daarop een deuntje wat past bij het decor, maar verwacht geen complete soundtrack. CSS is nu eenmaal geen Grand Theft Auto.

Replay
Hoe beoordeel je een Online game nu op replay, je kunt het namelijk zolang mogelijk spelen, het is nooit ook maar 1 keer hetzelfde, gewoon nooit. Maar op de vraag of je het graag nog een keer speelt kan ik met een gerust hart zeggen dat elke FPS fan deze game zeker vaker zal spelen als hij eenmaal op je harddisk staat. Het vertrouwde gevoel, de graphics en de verslavende gameplay zorgen ervoor dat je het blijft proberen tot de game in de vingers hebt. En als het eenmaal zover is, dan blijf je spelen omdat je gewoon bij de top van de spelers wil horen. En als je een van die spelers bent die het origineel nog op de PC heeft staan dan ben je waarschijnlijk de komende paar weken bezig enkele verse newbies te laten zien hoe je het spelletje nu eigenlijk speelt.

Final Judgement
Oke, ik beken, ik heb een zwak voor Counterstrike. Ik speel nu al zeker 4 jaar en vind het tot nu toe de beste online shooter. Het is alleen jammer dat er niets is toegevoegd aan het spel, na 4 jaar verwacht je toch eigenlijk wel enkele verbeteringen of extra’s die het tweede deel tot grotere hoogtes tillen dan het eerste. De graphics maken een hoop goed en ook de details zoals de objecten die je nu kunt gebruiken zijn zeker een pluspunt. Toch wil ik dit deel niet beter beoordelen dan het eerste. De originaliteit is ver te zoeken en ook het gemis aan nieuwe levels is een domper op de feestvreugde. Hoe dan ook, elke Counterstrike fan zal dit deel zeker waarderen, elke nieuwe "fan" zal zich uren kunnen vermaken. Nu maar hopen dat deel drie met alle extra’s niet zo lang op zich laten wachten.

Pluspunten:
- De nieuwe Half-Life 2 3D engine
- True Physics en ragdoll physics